Δε. Δεκ 9th, 2019

Life & Culture

Περιοδικό για τη Ζωή και τον Πολιτισμό

Κοραής Δαμάτης: “Ο ρόλος του θεάτρου είναι παρηγορητικός”

Πριν μερικές μέρες είχαμε τη χαρά να βρεθούμε στον Πολυχώρο Vault και να παρακολουθήσουμε μία από τις πρόβες της παράστασης «Κατανόησέ με ή σε Καταβροχθίζω» που ανεβαίνει αύριο στον συγκεκριμένο χώρο από τη θεατρική ομάδα Ανδρομέδα σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη. Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο σπουδαίος σκηνοθέτης είναι υπεύθυνος της επιλογής, της τελικής μορφής των κειμένων, του φωτισμού ενώ η έρευνα και η επιμέλεια των κειμένων έγινε από κοινού με τη θεατρική ομάδα Ανδρομέδα.

Το έργο καταπιάνεται με ένα από τα πιο ευαίσθητα και, ταυτόχρονα, με ένα από τα λιγότερο ουσιαστικά προβεβλημένα θέματα, αυτό της παιδικής εκμετάλλευσης και κακοποίησης. Στη συζήτησή μας με τον σκηνοθέτη Κοραή Δαμάτη, σχετικά με τον τρόπο που πραγματοποιήθηκε η έρευνα για την επιλογή και επεξεργασία των κειμένων της παράστασης, τα όσα μας είπε για την παιδική εκμετάλλευση και κακοποίηση ήταν άκρως αποκαλυπτικά. Μας μίλησε για τα παιδιά που εργάζονται στους τομείς της γεωργίας, της βιοτεχνίας, της βαριάς βιομηχανίας, των κατασκευών, τα οποία αμείβονται με ψίχουλα. Μας μίλησε για τα παιδιά ζητιάνους που βρίσκονται όλη μέρα στους δρόμους προκειμένου να εξασφαλίσουν όσα τους είναι απαραίτητα για να ζήσουν.

Μας μίλησε για τα παιδιά πρόσφυγες που εγκαταλείπουν τις εμπόλεμες ανά τον κόσμο ζώνες στην προσπάθειά τους να επιζήσουν και που προσπαθούν στη συνέχεια να ενταχθούν σε ένα ξένο και πολλές φορές αφιλόξενο κοινωνικό σύνολο.

Δεν παρέλειψε όμως να αναφερθεί και στα παιδιά του τρίτου κόσμου που μαστίζονται και πεθαίνουν από την πείνα και τις αρρώστιες. Αλλά και στα παιδιά που στρατολογούνται παρά τη θέλησή τους και βιώνουν καθημερινά απάνθρωπες καταστάσεις μεταχείρισης από τους ίδιους τους γονείς, τους συγγενείς τους ή από διάφορα εγκληματικά κυκλώματα.

Τέλος, μας μίλησε για τα παιδιά που κακομεταχειρίζονται ή κακοποιούνται μέσα στα διάφορα ιδρύματα από τους ίδιους τους υπαλλήλους που εργάζονται εκεί, για τα παιδιά που έχουν τιμωρηθεί βάναυσα, που έχουν υποστεί ξυλοδαρμό, που έχουν εκδιωχθεί από το σπίτι τους και για αυτά που έχουν γίνει αποδέκτες απειλών και μόνιμου εκφοβισμού.

Όλο αυτό το πολύτιμο υλικό που προέκυψε από την έρευνα, αποτέλεσε, όπως μας εξήγησε ο Κοραής Δαμάτης, την πρώτη ύλη μιας παράστασης που σκοπό έχει, ακόμα μια φορά, να μας θυμίσει όλα όσα δεν πρέπει να ξεχνάμε. Ο στόχος της δεν είναι να μας διδάξει, δεν είναι να μας εκπαιδεύσει. Το θέατρο από μόνο του, η τέχνη γενικότερα, -εξαιρείτε η τέχνη της οθόνης, που μπορεί να αποπροσανατολίσει ολόκληρες γενιές ανθρώπων- δεν μπορεί να κάνει τίποτα από τα παραπάνω. Αν ήταν θα το είχε κάνει τόσα χρόνια, μάς λέει. Μπορεί να καταγγείλει, μπορεί να παρηγορήσει, μπορεί, στην καλύτερη των περιπτώσεων, να προκαλέσει σκέψεις και συναισθήματα, αλλά μέχρι εκεί. Μόνο η παιδεία, πιστεύει, πως μπορεί να προχωρήσει τα πράγματα, η παιδεία η ατομική και η συλλογική. Μόνο αυτή μπορεί να φέρει μεγάλες, σημαντικές και ουσιαστικές αλλαγές.

Copyright Life & Culture © 2018 - 2019 All rights reserved. | Newsphere by AF themes.