Δε. Δεκ 9th, 2019

Life & Culture

Περιοδικό για τη Ζωή και τον Πολιτισμό

Η Ντόρα Ζαχαροπούλου μας μιλά για το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της Ομάδας Άνασσα

Το Life & Culture καλωσορίζει σήμερα με μεγάλη χαρά την ηθοποιό και σκηνοθέτη Ντόρα Ζαχαροπούλου η οποία θα μας μιλήσει για ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα της Ομάδας Άνασσα που θα πραγματοποιηθεί σε Αθήνα και Λέρο τον Δεκέμβριο και τον Φεβρουάριο αντίστοιχα.

Θα θέλαμε, κ. Ζαχαροπούλου, αρχικά, να μας μιλήσετε για την Ομάδα ‘Ανασσα, για το πότε ακριβώς δημιουργήθηκε, για όσους συμμετέχουν σε αυτή, κυρίως όμως για το όραμα, τους στόχους και το έργο της.

Η ΑΝΑΣΣΑ, ξεκίνησε από το 2010 θέλοντας να συνδυάσει αρμονικά τις Καλές Τέχνες και τις Επιστήμες. Το έμψυχο δυναμικό της αποτελείται από καλλιτέχνες, εκπαιδευτικούς και επιστήμονες που δημιουργούν παραστάσεις και εργαστήρια για όλες τις ηλικίες. Ο βαθύτερος στόχος μας είναι να προβάλλουμε την αλληλεπικάλυψη Τεχνών και Επιστήμης και να πλησιάσουμε ολιστικά επιστημονικές και φιλοσοφικές έννοιες.

Σας γνωρίζουμε ως ηθοποιό. Τι ήταν αυτό που σας ώθησε στο να αναλάβετε δράση στον εκπαιδευτικό τομέα;

Το Θέατρο είναι από μόνο του μια εκπαιδευτική διαδικασία. Συνδυάζοντας το Θέατρο με την Εκπαίδευση μου δίνεται η ευκαιρία να διερευνήσω τις γνώσεις μου, να επικοινωνήσω και να εκφραστώ καλλιτεχνικά. Η επαφή με διάφορες ηλικίες έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Οι διαφορετικοί τρόποι επικοινωνίας που χρειάζεται να χρησιμοποιήσω, νιώθω ότι με εξελίσσουν ως προς τους στόχους μου.

Τι ακριβώς θα περιλαμβάνει το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα που θα παρουσιάσει η Ομάδα ‘Ανασσα στη Λέρο και την Αθήνα; Ποια η δομή της, οι δράσεις τις οποίες προτείνει και σε ποιους απευθύνεται;

Το πρόγραμμα που θα παρουσιασθεί στην Λέρο και στην Αθήνα απευθύνεται σε παιδιά 4-7 ετών και εκκινεί από την Γεωμετρία και τα σχήματα για να μιλήσει για έννοιες όπως η φιλία, ή συνεργασία, η ανάγκη της διαφορετικότητας. Η δράση αποτελείται από την εκπαιδευτική διαδραστική παράσταση «Ο ΟΝΕΙΡΟΥΛΗΣ ΣΤΟΝ ΜΑΓΙΚΟ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ» με παράλληλη προβολή stop motion animation και συνοδευτική δραστηριότητα με θέμα τους πίνακες Kandinsky. Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με κατασκευή χάρτινης μαριονέτας.

Πώς μπορεί ένα παιδί να προσεγγίσει τη γνώση μέσα από τις τέχνες; Είναι αυτός ένας πιο ευχάριστος και ταυτόχρονα πιο αποτελεσματικός τρόπος;

Η πραγματική γνώση είναι πάντα ολιστική. Για να μάθουμε οποιαδήποτε έννοια χρειάζεται, αρχικά, να την καταλάβουμε τόσο νοητικά όσο και να την βιώσουμε μέσα από τις αισθήσεις, είτε σε ρεαλιστικό επίπεδο, είτε μέσω της φαντασίας. Με τον τρόπο αυτόν, η πληροφορία καταγράφεται στον εγκέφαλο με περισσότερους από έναν τρόπους δίνοντας την δυνατότητα να κατανοήσουμε την εκάστοτε έννοια ουσιαστικότερα. Η διαδικασία της εκμάθησης ολοκληρώνεται μόνο όταν η γνώση που προσπαθούμε να κατανοήσουμε, έχει χρησιμοποιηθεί συνδυαστικά με άλλες έννοιες και έχει ενταχθεί σε ένα ευρύτερο δημιουργικό πλάνο. Όσο πιο ευχάριστη και ολιστική είναι η διαδικασία της εκμάθησης, τόσο πιο ουσιαστική είναι η γνώση.

Το θέατρο, η ζωγραφική, η μουσική, ο χορός, ξυπνούν τις αισθήσεις, διεγείρουν την νοητική διαδικασία και αποτελούν πεδίο όχι μόνο κατανόησης των εννοιών μέσω των αισθήσεων αλλά και δημιουργίας μέσα από την οποία δοκιμάζεται η γνώση. Κατά την γνώμη μου, οι Τέχνες είναι αναπόσπαστο κομμάτι της μάθησης.

Γιατί επιλέξατε την Αθήνα και τη Λέρο; Υπάρχουν σκέψεις να παρουσιάσετε το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα και αλλού;

Το πρόγραμμα θα παρουσιασθεί σε όλους τους μαθητές 4 – 7 ετών στην Δημοτική Βιβλιοθήκη Λέρου. Επιπλέον θα παρουσιασθεί στο LEDU, Κέντρο Μη Τυπικής Εκπαίδευσης της ΑΡΣΙΣ και στα Διαπολιτισμικά δημοτικά σχολεία της Αθήνας.

Η Λέρος, λόγω της απόστασής της από τα μεγάλα αστικά κέντρα, είναι ένα πολιτιστικά μη προνομιούχο νησί. Το κόστος και η συχνότητα στις συγκοινωνίες, δυσχεραίνει οργανωτικά και οικονομικά την παρουσίαση πολιτιστικών δρώμενων και εκπαιδευτικών δράσεων κατά την χειμερινή περίοδο. Ιδιαίτερα τα παιδιά έχουν ανάγκη από εκπαιδευτικές και καλλιτεχνικές δράσεις που να τους προσφέρουν νέες διεξόδους από το πρόγραμμα της καθημερινότητας.

Από την άλλη πλευρά, τα παιδιά προσφύγων και μεταναστών, τόσο στην Λέρο όσο και στην Αθήνα, έχουν την ανάγκη για συναναστροφή, κοινωνική δικτύωση όποιας μορφής και οργανωμένη εκπαίδευση για την υγιή ανάπτυξή τους. Και προγράμματα όπως το δικό μας θεωρώ ότι μπορούν να επηρεάσουν θετικά και να οδηγήσουν στην ομαλή σύνδεση των παιδιών με τις τοπικές κοινωνίες εξασφαλίζοντας τους ένα δημιουργικό ευοίωνο μέλλον .

Όλοι εμείς στην ΑΝΑΣΣΑ νιώθουμε μεγάλη χαρά που μας δίνεται η ευκαιρία να συμβάλλουμε σε αυτή την κατεύθυνση.

Ποιες είναι οι αξίες που θέλει να προβάλλει το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα στα παιδιά;

Στην παράσταση, οι μικροί θεατές θα παρακολουθήσουν την ιστορία ενός σημείου που σκέφτεται και χαράζει, μέσα από την προσωπική του ασυναίσθητη κίνηση, μια Γραμμή. Το Σημείο και η Γραμμή συνεργάζονται και φτιάχνουν μαζί τον κόσμο που ονειρεύονται. Είναι μια ιστορία που περιγράφει την διαδικασία κάθε δημιουργίας, που πάντα ξεκινάει από την χαοτική κατάσταση, και προβάλλει τις σημασίες της συνεργασίας, της κατανόησης και της φιλίας.

Δεν είναι η πρώτη φορά που το παρουσιάζετε στα παιδιά. Όσα το παρακολούθησαν ήδη πώς αντέδρασαν;

Η παράσταση έχει παρουσιασθεί με ιδιαίτερη επιτυχία σε παιδιά 3,5 έως 8 ετών αλλά και σε ενήλικες. Η ιστορία της παράστασης όσο και η συνοδευτική δράση διασκεδάζει και κινητοποιεί τα παιδιά. Δεν είναι τυχαίο που σε όλη την διάρκεια του προγράμματος είναι ιδιαίτερα επικεντρωμένα και συμμετέχουν ενεργά σε όλα τα στάδιά της. Αυτό είναι για εμάς η πιο σημαντική επιβράβευση της δουλειάς μας.

Σε όλη αυτή την πορεία έως τώρα υπήρξαν δυσκολίες, εμπόδια, και αν ναι, πώς καταφέρατε να τα ξεπεράσετε;

Εμπόδια υπάρχουν πάντα σε κάθε δημιουργική διαδικασία. Αν όμως θέλουμε κάτι πολύ, όποιες και αν είναι οι δυσκολίες (αντιμετώπιση τεχνικών δυσκολιών, έκφρασης, συνεργατών, επικοινωνίας, έλλειψης χρημάτων ή χρονικοί περιορισμοί) βρίσκονται πάντα τρόποι για να ξεπεραστούν. Είναι αυτά που μας κινητοποιούν να ξεπεράσουμε τις δυνατότητες μας και να εξελιχθούμε.

Ναι, η διαδικασία δημιουργίας του ΟΝΕΙΡΟΥΛΗ αντιμετώπισε αρκετά εμπόδια και πέρασε από πολλές φάσεις αλλαγών μέχρι σήμερα. Και μέσα από αυτές εξελίχτηκε θετικά και μαζί με αυτόν και όλοι εμείς που αποτελέσαμε κομμάτι της δημιουργικής του ομάδας. Δεν είναι τυχαίο που το θέμα του ΟΝΕΙΡΟΥΛΗ έχει αποτελέσει αφετηρία για μια σειρά από εικαστικά εργαστήρια και εργαστήρια θετικών επιστημών της ΑΝΑΣΣΑ που έχουν παρουσιαστεί κατά καιρούς σε πολλούς πολιτιστικούς χώρους.

Η πολιτεία έχει ενδιαφερθεί, στέκεται αρωγός στη δράση της ‘Ανασσα; ‘Εχουν ενδιαφερθεί σχολεία ή άλλοι σχετικοί φορείς;

Η ΑΝΑΣΣΑ λειτουργεί εδώ και δέκα χρόνια και το ενδιαφέρον για τις δράσεις και τις παραστάσεις της αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο, πράγμα που μας δίνει πολύ δύναμη να συνεχίσουμε. Είχαμε την ευκαιρία να συνεργαστούμε με πολλές πολιτιστικές δομές, Μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, με Δημόσιες Βιβλιοθήκες αλλά και με Σχολικές Δομές. Και λάβαμε κατά καιρούς την Αιγίδα της Περιφέρειας Αττικής και την παιδαγωγική καταλληλότητα από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Επιπλέον, η φετινή στήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού αλλά και του Δήμου Λέρου μας δίνει μεγαλύτερη ώθηση να δουλέψουμε για τους πολιτιστικούς και κοινωνικούς στόχους μας.

Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια της ‘Ανασσα και ποια τα δικά σας προσωπικά καλλιτεχνικά σχέδια; Τι θα θέλατε να καταφέρετε με την ομάδα αυτή που έως τώρα δεν το έχετε ακόμα καταφέρει, που δεν έχει ακόμα πραγματοποιηθεί ;

Θα αφιερώσω χρόνο στην δημιουργία ενός project το οποίο ήθελα εδώ και χρόνια να υλοποιήσω μαζί με άλλους συναδέρφους. Παράλληλα, θα συνεχίσω την διδασκαλία στην Σχολή Φωτιάδη και θα συμμετέχω στον οργανωτικό και δημιουργικό τομέα της ΑΝΑΣΣΑ. Άλλωστε η ομάδα μας, δεν σταματά να ανανεώνει τις δράσεις της. Βρίσκεται σε μια συνεχή, ενδιαφέρουσα και άκρως αποδοτική δημιουργική κίνηση!

Copyright Life & Culture © 2018 - 2019 All rights reserved. | Newsphere by AF themes.