Πα. Οκτ 18th, 2019

Life & Culture

Περιοδικό για τη Ζωή και τον Πολιτισμό

Ίβο βαν Χόβε: Το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου είναι ένα σκηνικό στημένο από τον Θεό

Λίγα λεπτά μετά την απολογιστική Συνέντευξη Τύπου για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2019 που έδωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, στους δημοσιογράφους που αποδεχθήκαμε την πρόσκλησή του, το Life & Culture είχε την μεγάλη χαρά και τιμή μίας ολιγόλεπτης συνομιλίας με τον διακεκριμένο σκηνοθέτη Ίβο βαν Χόβε ο οποίος ήταν παρών στην εκδήλωση.

Ο σκηνοθέτης της πολυαναμενόμενης παράστασης Ηλέκτρα/Ορέστης της Κομεντί Φρανσαίζ που θα παιχτεί στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στις 26 και 27 Ιουλίου, δέχτηκε με μεγάλη προθυμία να απαντήσει στις ερωτήσεις μας.

Ας δούμε τι μας είπε:

Μιλήστε μας για την εμπειρία της Επιδαύρου και την απόφασή σας να σκηνοθετήσετε στο εμβληματικό αυτό θέατρο.

Μετά τους Καταραμένους που σημείωσαν μεγάλη επιτυχία στο Palais de Papes στο Φεστιβάλ της Avignon 2016 και επαναλήφθηκαν στην Salle Richelieu, ξανασυναντώ τον θίασο της Κομεντί Φρανσαίζ, αυτή τη φορά για μια νέα πρόκληση – γιατί αυτό ακριβώς είναι το ανέβασμα της παράστασης Ηλέκτρα/Ορέστης (τα δύο έργα παρουσιάζονται σε ενιαία παράσταση διάρκειας δύο ωρών) στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου – που συνδέεται με την οικογένεια των Ατρειδών. Στην παράσταση αυτή, θα το δείτε, ιδιαίτερο ρόλο θα έχει ο Πυλάδης.

Σχετικά με αυτό που με ρωτήσατε για το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, θα ήθελα να προσθέσω αυτό που είπα και στη Συνέντευξη Τύπου λίγο πριν. Το σκηνικό της Επιδαύρου, του θεάτρου αυτού, είναι σαν να μη χρειάζεται τίποτε άλλο. Το σκηνικό εκεί είναι έτοιμο, έχει στηθεί από τον Θεό. Ο ήλιος φωτίζει το πελώριο βουνό μπροστά στο θέατρο και τα δέντρα που βρίσκονται εκεί και καθώς προχωράει η παράσταση, πέφτει σιγά – σιγά το σκοτάδι και μέσα στο σκοτάδι, το απόλυτο σκοτάδι, με μοναδικό τρόπο, χάνεται ολόκληρο το φυσικό σκηνικό μπροστά στα μάτια του θεατή. Η επαφή λοιπόν που είχα με την φύση, με τον ανοιχτό χώρο, όσο ετοιμάζαμε την παράσταση, ήταν ιδιαίτερη και πρωτόγνωρη για εμένα.

Πώς διδάσκετε τους ηθοποιούς ώστε να γίνει το πέρασμα από το θεατρικό κείμενο στην παράσταση, πώς περνάτε, δηλαδή, από το θεατρικό κείμενο στην σκηνή;

Η αλήθεια είναι ότι δεν «διδάσκω» τους ηθοποιούς. Αυτό που κάνω, και αυτό νομίζω είναι το πιο σημαντικό, είναι το ότι επιλέγω να συνεργάζομαι με τους ηθοποιούς και όχι να τους «διδάσκω». Διαβάζουμε το κείμενο όλοι μαζί και μελετώντας το προχωράμε, αναζητώντας τα διαφορετικά του επίπεδα και εκεί το κείμενο, σιγά – σιγά, ξεδιπλώνεται.

Πώς προσεγγίζετε το θεατρικό κείμενο;

Το θεατρικό κείμενο είναι ζωντανό και πάντα, σε όποια εποχή και να ανήκει, μου αρέσει να το σκέφτομαι και να το μελετώ όπως θα λειτουργούσε σήμερα. Έτσι και στην παράσταση της Επιδαύρου κάνω αυτό που έκανα από τότε που ήμουν 20 χρονών. Διαβάζω τα θεατρικά κείμενα σαν να είχαν γραφτεί χθες.  Η πρώτη ανάγνωση είναι πάντα κειμενική, ενώ ακολουθεί η σκηνική.

Δεν με ενδιαφέρει, σε καμιά περίπτωση, να αναπαράγω το κείμενο σαν να ήταν ένα μουσειακό είδος. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι να δω τι κομίζει ο Ευριπίδης σήμερα. Είμαι ένας κλασικός σκηνοθέτης και κλασικός είναι ο τρόπος της δουλειάς μου. Σκύβω πάνω από το κείμενο. Αυτό μου αρέσει να κάνω.

Πώς σκεφτήκατε να ανεβάσετε την συγκεκριμένη παράσταση;

Όλες μου οι συνεργασίες γεννιούνται από «κεραυνοβόλο έρωτα» για ένα κείμενο. Έτσι, σκέφτηκα δύο έργα του Ευριπίδη που αγαπούσα από πάντα, αλλά αυτό που περίμενα ήταν να έρθει η κατάλληλη στιγμή. Έτσι, όταν ήρθε η διπλή πρόσκληση από την Κομεντί Φρανσαίζ και το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, σκέφτηκα πως αν δεν το τολμήσω τώρα, δεν θα το κάνω ποτέ. Έτσι ήρθε η παράσταση Ηλέκτρα/Ορέστης.

Η παράσταση εστιάζει στους τρεις νέους ήρωες, την Ηλέκτρα, τον Ορέστη και τον Πυλάδη, οι οποίοι ριζοσπαστικοποιούνται σε μία βίαιη κατεύθυνση – κάτι που βλέπουμε να συμβαίνει και στην εποχή μας. Οι νέοι άνθρωποι σήμερα αναζητούν την ταυτότητά τους. Κάποιοι τη βρίσκουν καταστρέφοντας άλλους. Στη σκηνοθετική μου προσέγγιση κεντρικό ζήτημα είναι και η έννοια της κοινωνικής δικαιοσύνης, αφού ο Ευριπίδης μας λέει πως η δικαιοσύνη δεν είναι η απόλυτη αλήθεια. Αυτό είναι για εμένα το σημαντικό και αυτό θέλω να γίνει αντιληπτό από τον θεατή.

Copyright Life & Culture © 2018 - 2019 All rights reserved. | Newsphere by AF themes.