Κυ. Ιούλ 5th, 2020

Life & Culture

Περιοδικό για τη Ζωή και τον Πολιτισμό

«Οι Δούλες» του Jean Genet από την θεατρική ομάδα «Μύθος»

Πριν μερικές ημέρες είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε την παράσταση «Οι Δούλες» του Jean Genet σε σκηνοθεσία της Ομάδας Μύθος, μετάφραση- διασκευή της Νίκης Τριανταφυλλίδη. Η κινησιολογία ανήκει στον Σίμωνα Πάτροκλο, οι φωτισμοί στον Μάνο Τσιβιλή, ενώ η μουσική επιμέλεια είναι της Ζωής Τριανταφυλλίδη και τα σκηνικά-κοστούμια της Μαρίας Δρακοπούλου.

Η παράσταση επικεντρώθηκε στην ουσία, η σκηνοθετική προσέγγιση σεβάστηκε το κείμενο του Jean Genet και ακολούθησε τις σκηνικές οδηγίες του γάλλου δραματουργού τονίζοντας την αιώνια πάλη μεταξύ του αδύναμου, του φτωχού, του ανθρώπου που αγωνίζεται με νύχια και με δόντια για την καθημερινή του επιβίωση και της εξουσίας, της κάθε μορφής εξουσίας, που έρχεται αργά ή γρήγορα να συνθλίψει, να εξοντώσει αυτόν που θα τολμήσει να σταθεί απέναντι της.

Οι Δούλες από τη μία πλευρά και η Κυρία από την άλλη συμβολίζουν την μάχη του ανθρώπου που αγωνίζεται να διατηρήσει την αξιοπρέπεια, την ακεραιότητα και την ελευθερία του ενάντια σε ένα ανθρωποβόρο και αδίστακτο σύστημα που μοναδική ανησυχία έχει την διατήρηση του και την διαιώνιση του ως θεματοφύλακας της καθεστηκυίας τάξης.

Η σκηνοθετική γραμμή που ακολουθήθηκε τόνισε με επιτυχία και πρόβαλε στον θεατή την αέναη αυτή διαμάχη παρουσιάζοντας τις δούλες, την Κλαιρ και την Σολάνζ, ως δύο όντα στερημένα από κάθε ανθρώπινο δικαίωμα, ακόμα και από τη θηλυκότητά τους. Οι στολές τους, ομοιόμορφες, σκουρόχρωμες και απόλυτα αυστηρές, όπως ακριβώς το ήθελε ο Genet, σε αντίθεση με τα φορέματα της Κυρίας, που είναι πολύχρωμα, πολυτελή, από φίνα υφάσματα, γίνονται τα σύμβολα μιας κοινωνίας που χαρακτηρίζουν την κοινωνική προέλευση και την κοινωνική τάξη των τριών γυναικών. Το δωμάτιο της Κυρίας και η ιδιαίτερη μνεία που γίνεται στην κουζίνα, τον χώρο που οριοθετεί τον κόσμο των δύο υπηρετριών λειτουργεί και πάλι συμβολικά και στόχο έχει να προβάλει στον θεατή την αντίθεση που χωρίζει τα δύο σύμπαντα. Από τη μία ο νεροχύτης, τα γάντια, η βρωμιά που γίνονται ένα με τις δούλες και από την άλλη τα φορέματα, τα λουλούδια, τα καλλυντικά, τα ρούχα και τα αρώματα της Κυρίας. Δύο εντελώς παράλληλοι κόσμοι που δεν συναντιούνται παρά μόνο μέσα από το θέατρο μέσα στο θέατρο ή, ακόμα καλύτερα, μέσα από το θέατρο πάνω στο θέατρο. Οι Δούλες ασφυκτιούν, αργοπεθαίνουν αφού το να ονειρεύονται είναι κάτι απαγορευμένο για αυτές, την ίδια στιγμή που η Κυρία έχοντας τον ρόλο του δυνατού μπορεί να επιβάλλει με γλυκύτητα τη θέλησή της με τον αέρα που της δίνει η κοινωνική της θέση. Η μόνο διέξοδος για την Κλαιρ και την Σολάνζ, ο μόνος τρόπος για να δραπετεύσουν από μια οδυνηρή καθημερινότητα που τις πνίγει είναι το να γίνουν μέσα από το θεατρικό παιχνίδι τους κάποιο άλλος. Έτσι η μία γίνεται η άλλη και εναλλάξ και οι δύο παίζουν τον ρόλο της Κυρίας σε μια προσπάθεια να λυτρωθούν από το αδιέξοδο της μίζερης ζωής τους.

Με το παιχνίδι τους αυτό ερμηνεύουν τον δυνάστη τους, γίνονται ο δυνάστης τους, αποκτούν ταυτότητα, μέσα από το « έχω» διεκδικούν το «είμαι ».

Οι ερμηνείες των ηθοποιών εστίασαν ακριβώς εδώ και το παιχνίδι των ηρωίδων κατάφερε να μεταφέρει στον θεατή την πορεία προς την λύτρωση, την πορεία προς την κάθαρση και την τελική απελευθέρωση.

Η Ζωή Τριανταφυλλίδη μας έδωσε μια μεστή ερμηνεία χρησιμοποιώντας με υποδειγματική πειθαρχία την γκάμα των εκφραστικών της μέσων, ενώ η Μαρία Δρακοπούλου ως Σολάνζ, μέσα από μία εξίσου δυνατή σκηνική παρουσία, έπλεξε τον ρόλο της με την σωστή δόση δραματικότητας και εσωτερικότητας. Όσο για την Ιωάννα Προσμίτη, η Κυρία της κατάφερε να εξισορροπήσει την ελαφρότητα της ηρωίδας της και την ιδιαίτερη σημασία της ύπαρξης της μέσα στην παράσταση, αφού ο ρόλος αυτός είναι απολύτως καθοριστικός για το δέσιμο της πλοκής του έργου.

Το στοίχημα της παράστασης δικαιώνει απολύτως τους συντελεστές της, ενώ οι σκηνοθετικές και ερμηνευτικές επιλογές της ομάδας «Μύθος » σίγουρα μας επιφυλάσσουν και άλλες τέτοιες όμορφες θεατρικές στιγμές.

 

Μαρία Ψαρούδη
Μεταδιδακτορική ερευνήτρια Α.Π.Θ
Δρ. Φιλοσοφίας ΕΚΠΑ
Γλωσσολόγος – Θεατρολόγος

Copyright Life & Culture © 2018 - 2019 All rights reserved. | Newsphere by AF themes.