Κυ. Σεπ 15th, 2019

Life & Culture

Περιοδικό για τη Ζωή και τον Πολιτισμό

Η Δώρα Θωμοπούλου στο lifeandculture.gr…με αφορμή την παράσταση «Donna Abbandonata ή πολύ με στεναχωρήσατε κύριε Γιώργο μου»

Μια όμορφη συζήτηση με αφορμή μια ιδιαίτερη παράσταση στην οποία η Δώρα Θωμοπούλου μας εντυπωσίασε ακόμα μια φορά με τον ταλέντο και την υποκριτική της ενάργεια.

«Donna Abbandonata ή πολύ με στεναχωρήσατε κύριε Γιώργο μου» η φετεινή παράσταση στην οποία συμμετείχατε σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Παπαδόπουλου, με συμπρωταγωνίστρια την Μαίρη Σταυρακέλλη. Στο έργο της Γλυκερίας Μπασδέκη ερμηνεύσατε την Βάντα, μια κομμώτρια στην καβάλα. Πείτε μας δυο λόγια για την θεατρική αυτή εμπειρία.

Φέτος είχαμε τη μοναδική τύχη, με αγαπημένους συνεργάτες, να γνωρίσουμε τη Γλυκερία Μπασδέκη, ένα πλάσμα με μεγαλείο ποιητικό, όπως και τα κείμενα της. Η Donna Abbandonata, ευάλωτη, ασταθής, με μία αφοπλιστική παιδικότητα, ακροβατεί ανάμεσα στο πραγματικό και το φανταστικό, στο όνειρο και την τρέλα, τη ζωή και το θάνατο. Στην παράσταση υποδύομαι τη Βάντα, μια κομμώτρια στην Καβάλα. Η Βάντα ακούει τις εξομολογήσεις της Αρετής, την περιθάλπει, την καθησυχάζει, την κατανοεί, είναι ο συμπαραστάτης της και η οικογένεια της στην Καβάλα. Η Βάντα ήταν μια πρόκληση για μένα γιατί είναι ένας ρόλος που μιλά κυρίως μέσα από τις ‘σιωπές’, αφουγκράζεται την παραληρηματική πορεία της Αρετής και την ψυχική της αποδόμηση και παραπαίει ανάμεσα στην ύπαρξη και την ανυπαρξία. Η θεατρική αυτή εμπειρία με το Λεωνίδα Παπαδόπουλο στο τιμόνι, για ακόμη μια φορά, ήταν μια ευτυχής συγκυρία.

Δεν ήταν όμως για εσάς η μοναδική παράσταση για φέτος. Θα θέλαμε να μας μιλήσετε για την ομάδα θεάτρου La Strada. Πότε, ποιοί και γιατί δημιουργήσατε αυτή την ομάδα. Γιατί αποφασίσατε να ασχοληθείτε με το παιδικό θέατρο;

Δύο φίλες και συνεργάτες, η συγγραφέας, ηθοποιός και θεατρολόγος Βίκυ Θαλασσινού και η ηθοποιός και θεατρολόγος Δώρα Θωμοπούλου, δημιουργήσαμε το 2009 την ομάδα θεάτρου La Strada με στόχο την εξερεύνηση θεατρικών κωδίκων που έχουν να κάνουν κυρίως με τη διάδραση και το αφηγηματικό θέατρο. Συνεργαζόμαστε με σκηνοθέτες, μουσικούς, θεατρολόγους, εικαστικούς και ηθοποιούς. Η ομάδα μας εκτός από την μόνιμη συνεργασία με την παιδική σκηνή του θεάτρου Βαφείο, δραστηριοποιείται στους χώρους των σχολείων και σε άλλους πολιτιστικούς χώρους που μπορούν να υποστηρίξουν τη δουλειά μας. Η Ομάδα φέτος παρουσίασε επτά διαφορετικές θεματικές διαδραστικές παραστάσεις με ζωντανή παραδοσιακή μουσική. Αγαπάμε τα παιδιά και ως εκπαιδευτικοί παράλληλα φιλοδοξία μας είναι να ‘ξαναδούμε’ με μια φρέσκια ματιά το θέατρο στην εκπαίδευση.

Διαφέρει το θέατρο για παιδιά από το θέατρο για ενήλικες;

Οι παραστάσεις μας απευθύνονται κυρίως σε παιδιά, αλλά όχι μόνο σε παιδιά. Για μας το παιδικό κοινό δε διαφέρει από αυτό των ενηλίκων γιατί το θέατρο είναι «Ένα». Αλλάζουν μόνο οι κώδικες κάθε φορά ανάλογα με την ηλικία. Παρόλα αυτά πιστεύουμε πως τίποτε δεν μπορεί να συγκριθεί με τις αντιδράσεις των παιδιών και τη δύναμη ενός παιδικού χαμόγελου.

Μιλήστε μας για το θέατρο στην εκπαίδευση, για τον ρόλο του θεάτρου στην εκπαίδευση, για το θέατρο ως πανίσχυρο εκπαιδευτικό εργαλείο.

Το θέατρο και γενικότερα οποιαδήποτε μορφή τέχνης, είναι ένα πανίσχυρο εκπαιδευτικό εργαλείο που ενισχύει την αυτοέκφραση, δίνει φωνή στο συναίσθημα και βοηθά τα παιδιά να αντιληφθούν βιωματικά την οποιαδήποτε κατάσταση. Σε μια διαδραστική-βιωματική παράσταση τα παιδιά έχουν ενεργό ρόλο. Συναποφασίζουν. Αυτός ο συνεχής διάλογος ενεργοποιεί την ευρηματικότητα, τη φαντασία και τις δεξιότητες των μικρών μας φίλων. Αυτή η αμφίδρομη σχέση σκηνής και πλατείας που δημιουργείται είναι πολύ όμορφη. Πρόκειται για ένα τρόπο γνώσης ανοιχτό, ελεύθερο χωρίς να γίνεται φανερά διδακτικός.

Τι είναι το θέατρο για εσάς; Πόσα χρόνια εργάζεστε στο θέατρο και πώς αποφασίσατε να γίνετε ηθοποιός;

Το θέατρο για μένα είναι το σημαντικότερο κομμάτι της ζωής μου. Δεν μπορώ και δε θέλω να με φανταστώ μακριά του… Εργάζομαι στο θέατρο σχεδόν 15 χρόνια πια. Ήταν για μένα ένα παιδικό όνειρο, σχεδόν εμμονή τολμώ να πω. Παρά τις αντιξοότητες που υπάρχουν όταν θες να κάνεις θέατρο στην Ελλάδα της κρίσης, καταφέρνω σε πείσμα της πραγματικότητας, να μην έχω χάσει ακόμη αυτόν τον ενθουσιασμό, τη μαγεία και τη λαχτάρα της πρώτης φοράς…

Πώς επηρεάζει το θέατρο, αν το επηρεάζει, η οικονομική κρίση και ποιος ο ρόλος του, κατά τη γνώμη σας, σε εποχής σαν τη σημερινή;

Η κρίση υφίσταται και τη βιώνουμε όλοι μας σκληρά. Η κρίση επηρέασε δυστυχώς σε μεγάλο βαθμό το θέατρο. Εδώ έχουμε και όλοι μας την προσωπική μας ευθύνη. Συχνά ο κόσμος που δουλεύει στο θέατρο κάνει εκπτώσεις στην τέχνη του, προσφέροντας δωρεάν θέαμα, εξευτελιστικές τιμές στα εισιτήρια με αποτέλεσμα η παραγωγή μιας παράστασης να μην μπορεί να ανταπεξέλθει , οι ηθοποιοί και οι συντελεστές να μη μπορούν να πληρωθούν και όλο αυτό να καταλήγει σε μια μίζερη ή χομπίστικη διαδικασία. Πιστεύουμε πως μια παράσταση που απαιτεί χρόνο, κόπο και χρήμα για να φτιαχτεί θα έπρεπε να μπορεί να εξασφαλίσει μια ηθική και υλική ανταμοιβή για τους ανθρώπους που δούλεψαν και επένδυσαν σε αυτή.

Πόσο κοντά στην πολιτική βρίσκεται το θέατρο;

Το πλαίσιο της ζωής μας το καθορίζει η πολιτική. Το θέατρο είναι ζωή, άρα και πολιτική πράξη. Κανείς μας δε πρέπει να μένει αμέτοχος και αποστασιοποιημένος απέναντι στη ζωή, το θέατρο και την πολιτική. Προσωπικά ασχολούμαι με την πολιτική από τα φοιτητικά μου χρόνια, έχω υπάρξει μέλος της ΚΠΕ του ΠΑΣΟΚ, Γραμματέας του Τομέα Πολιτισμού της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και στις προσεχείς βουλευτικές εκλογές θα είμαι υποψήφια στο Νομό Καρδίτσας με το Κίνημα Αλλαγής.

Ποια είναι για εσάς τα κριτήρια για να λάβετε μέρος σε μια παράσταση, πώς επιλέγετε πού θα παίξετε;

Αγαπώ το Θέατρο και τους ανθρώπους του. Το βασικό κριτήριο για μένα είναι μια καλή συνεργασία. Προσπαθώ να επιλέγω με κριτήριο τους ανθρώπους που έχω απέναντι μου, τις καλλιτεχνικές τους θέσεις και προτάσεις και φυσικά το κείμενο. Ένα σημαντικό κείμενο δεν μπορεί να αφήσει κανέναν αδιάφορο.

Μιλήστε μας για μια πολύ δυνατή θεατρική συνεργασία που λειτούργησε καταλυτικά στον τρόπο που δουλεύετε έναν ρόλο.

Καταλυτικά λειτούργησε μια από τις πρώτες συνεργασίες μου πριν τελειώσω ακόμη τη δραματική σχολή, με το σπουδαίο ηθοποιό και σκηνοθέτη Χρίστο Τσάγκα, στη Σονάτα του Σεληνόφωτος και τον Αίαντα του Γ.Ρίτσου. Έμαθα πολλά για το θέατρο και τη ζωή από κείνον. Μια σημαντική στιγμή ήταν επίσης η γνωριμία μου με τον πολύ μεγάλο ηθοποιό και σκηνοθέτη, συνεργάτη του Πήτερ Μπρουκ, Σωτιγκί Κογιατέ, έναν άνθρωπο σαγηνευτικό, που μπορούσε να σου πει με τον πιο απλό και συνάμα μαγικό τρόπο μια ιστορία, ένα παραμύθι. Για μένα αυτό είναι το θέατρο…

Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια και ποια τα μελλοντικά σας όνειρα;

Το μεγαλύτερο όνειρο είναι να συνεχίσω να κάνω αυτό που αγαπώ στο θέατρο. Θα ήθελα να συνεχίσουμε τη πορεία που έχουμε ξεκινήσει με την Ομάδα La Strada, να γίνει γνωστή στο ευρύ κοινό η δουλειά μας. Φέτος έχουμε έρθει σε επαφή με περίπου 6.000 παιδιά στην Αττική και την περιφέρεια. Θα ήθελα την επόμενη χρονιά να διπλασιαστούν οι μικροί μας φίλοι. Ιδανικά επίσης θα ήθελα να συνεργαστώ με σκηνοθέτες που θαυμάζω σε έργα που αγαπώ. Ακόμη είναι νωρίς για την επόμενη θεατρική σεζόν. Τα όνειρα και οι προσδοκίες πολλές. Ευελπιστώ σε μία πρόταση- πρόκληση που περιμένω τη ζωή να μου τη φέρει στο δρόμο μου !!!

Copyright Life & Culture © 2018 - 2019 All rights reserved. | Newsphere by AF themes.