18 Ιανουαρίου, 2022 00:57

Ελένη Γαρυφαλάκη : «Χαρισματική Εκπαίδευση» Εκδόσεις Brainfood

Πριν δύο μήνες περίπου κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Brainfood το βιβλίο της Ελένης Γαρυφαλάκη, με τίτλο «Χαρισματική Εκπαίδευση – Πώς οι δυσκολίές γίνονται πλεονέκτημα». Πρόκειται για ένα βιβλίο που έρχεται να καλύψει ένα μεγάλο κενό στον χώρο της εκπαίδευσης, ειδικά στις μέρες μας που βρισκόμαστε στο μεταίχμιο δύο εποχών: του γραπτού λόγου και της ψηφιακής εικόνας. Η συγγραφέας, Ελένη Γαρυφαλάκη, εστιάζει σε κάτι πολύ σημαντικό, στο γεγονός ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν σήμερα μαθαίνουν με πολύ διαφορετικό τρόπο από τα παιδιά περασμένων δεκαετιών. Αυτό που δυσκολεύει τα πράγματα επιπροσθέτως είναι ότι τα παιδιά αυτά έχουν και έναν τελείως διαφορετικά οργανωμένο εγκέφαλο. Βρίσκονται έτσι αντιμέτωπα με ένα απόλυτα εχθρικό εκπαιδευτικό σύστημα που αγνοεί εντελώς τις παραπάνω παραμέτρους, κάτι που αναπόφευκτα κάνει το σχολείο μη ελκυστικό.

Δυστυχώς, η κατάσταση αυτή είναι προφανές ότι γεννάει ασυμβατότητες και μαθησιακές δυσκολίες στους μαθητές σήμερα καθώς είναι απολύτως ασύμβατη με το νοητικό δυναμικό τους και με τον τρόπο που αντιλαμβάνονται στις μέρες μας τις προσλαμβάνουσες που έχουν. Υπάρχει, όμως, και η θετική πλευρά, αφού είναι πολλοί οι μαθητές που μέσω της αντιξοότητας και της ασυμβατότητας αυτής καταφέρνουν να φέρουν στο φως και να ενεργοποιήσουν τη χαρισματική τους πλευρά. Μια χαρισματική πλευρά η οποία γίνεται αμέσως αντιληπτή από εξίσου χαρισματικούς παιδαγωγούς που έχουν την τύχη να βρεθούν στο πλευρό τους.

Το βιβλίο της Ελένης Γαρυφαλάκη, «Χαρισματική Εκπαίδευση», γίνεται η πυξίδα κάθε δασκάλου που επιθυμεί να προσεγγίσει την εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία με άλλο βλέμμα, με ανοιχτό μυαλό, χωρίς στεγανά, χωρίς προκαταλήψεις, χωρίς δισταγμούς και δεύτερες σκέψεις. Με διάθεση ανανέωσης, αυτοσχεδιασμού, πειραματισμού, ενεργοποιώντας τις αρχές της συναισθηματικής, κοινωνικής και πολλαπλής νοημοσύνης στο σχολείο. Με υπομονή και επιμονή, οργάνωση, εφευρετικότητα και φαντασία, οι μαθησιακές και όχι μόνο δυσκολίες μετατρέπονται σε δυναμικό πλεονέκτημα.

Από τις σελίδες του πολύτιμου αυτού βιβλίου ο εκπαιδευτικός προσεγγίζει με απλό, κατανοητό τρόπο την πολλαπλή νοημοσύνη στην εκπαιδευτική πράξη και τα επιμέρους είδη της (γλωσσική, λογικομαθηματική, χωροταξική κλπ) αλλά και την θεωρία Spin. Ορίζονται επίσης με σαφήνεια οι μαθησιακές δυσκολίες και ευκολίες αλλά δίνεται αναλυτικά και το προφίλ των χαρισματικών παιδιών.

Στη συνέχεια βλέπουμε τα χαρακτηριστικά των παιδαγωγών που εμπνέουν, ενώ δίνονται σημαντικές λεπτομέρειες για τα μαθησιακά υλικά που είναι στη διάθεση του εκπαιδευτικού που εφαρμόζει την πολλαπλή νοημοσύνη, όπως μαθησιακά υλικά, βιβλία λογοτεχνίας και πληροφοριών, μουσικά όργανα, ψηφιακό υλικό, καλλιτεχνικές κατασκευές, τουβλάκια Lego, παιχνίδια ρόλων κλπ. Παράλληλα περιγράφεται ο τρόπος με τον οποίο κερδίζει ο μαθητής την αυτονομία του στην σχολική μελέτη, το πώς αποκτά τις απαραίτητες δεξιότητες για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της σχολικής μελέτης αλλά και της ίδιας της ζωής.

Τέλος, η συγγραφέας μας παρουσιάζει, ανάλογα με τους τύπους πολλαπλής νοημοσύνης, τους διαφορετικούς τύπους μελέτης που τους αντιστοιχούν. Στο τέλος του βιβλίου, υπάρχει ένα παράρτημα με πλούσιο υλικό που θέτει σε εφαρμογή όλα όσα προηγουμένως έχουμε δει στο βιβλίο, το οποίο βοηθά τον εκπαιδευτικό να επιλέξει τι ταιριάζει καλύτερα στους δικούς του μαθητές. Ένα βιβλίο θησαυρός που το συστήνουμε ανεπιφύλακτα.

 

Μαρία Ψαρούδη
Μεταδιδακτορική ερευνήτρια Α.Π.Θ
Δρ. Φιλοσοφίας ΕΚΠΑ
Γλωσσολόγος – Θεατρολόγος

Life & Culture