17 Μαΐου, 2022 20:30

"Δέσπω" του Παύλου Καρρέρ & "Ελληνικοί χοροί" του Νίκου Σκαλκώτα

16 Οκτωβρίου 2021 – 24 Οκτωβρίου 2021


Σπονδυλωτή παράσταση όπερας και χορού.
Η παραγωγή υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) για τη δημιουργία του επετειακού προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.
Όπερα “Δέσπω” Παύλος Καρρέρ
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Ζιάβρας
Σκηνοθεσία: Γιώργος Νανούρης
Σκηνικά – Κοστούμια: Άγγελος Μέντης
Φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Επιμέλεια μουσικού κειμένου: Γιάννης Σαμπροβαλάκης / Κέντρο Ελληνικής Μουσικής
Ερμηνεύουν: Άρτεμις Μπόγρη, Δημήτρης Πακσόγλου, Γιάννης Σελητσανιώτης, Διαμάντη Κριτσωτάκη
Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ
“Παρά σκλαβιά τον θάνατο ο ήρως προτιμά”, τραγουδά η Δέσπω λίγο πριν ανατινάξει τον πύργο του Δημουλά (Κάστρο Ρινιάσας) στο Ζάλογγο για να βάλει τέλος στη ζωή τη δική της καθώς και της οικογένειάς της, προκειμένου να μην παραδοθούν στο τουρκικό στράτευμα του Αλή Πασά, στην τελευταία σκηνή του μονόπρακτου μελοδράματος Δέσπω, η ηρωίς του Σουλίου. Αν και πρόκειται για την τρίτη όπερα του Παύλου Καρρέρ (1829-1896) που βασίστηκε σε ελληνικό θέμα (προηγήθηκαν οι Μάρκος Μπότσαρης και Η Κυρά Φροσύνη και θα ακολουθήσει το τελευταίο του έργο Μαραθών-Σαλαμίς), διαβάζουμε στην πρώτη έκδοση του λιμπρέτου τον χαρακτηρισμό “Πρώτον Ελληνικόν τραγικόν Μελόδραμα” και αυτό αφενός γιατί η πρωτότυπη γλώσσα του είναι τα ελληνικά –στις προηγούμενες δύο τα ελληνικά ήταν διασκευή της ιταλικής μετάφρασης–, αφετέρου γιατί τονίζεται ο ελληνικός χαρακτήρας και μέσω της μουσικής – ο “Ελληνικός μουσικός χρωματισμός σχετικός με το ύφος και την ενότητα του αντικειμένου”, όπως γράφει ο ίδιος στην επιστολή του προς το Ωδείο Αθηνών, λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωση του έργου του (Αύγουστος 1875).
Χορός “Ελληνικοί χοροί” Νίκος Σκαλκώτας
Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Ζιάβρας
Προσαρμογή / μεταγραφή για ορχήστρα εγχόρδων: Γιάννης Σαμπροβαλάκης / Κέντρο Ελληνικής Μουσικής
Με την Ορχήστρα και μέλη του Μπαλέτου της ΕΛΣ
Όταν ο Νίκος Σκαλκώτας επέστρεψε από το Βερολίνο στην Αθήνα το 1933, η πατρίδα δεν τον υποδέχθηκε με τις αγκάλες ανοιχτές. Παρά τις σοβαρές σπουδές με (και τα εύσημα από) προσωπικότητες όπως οι Άρνολντ Σαίνμπεργκ και Κουρτ Βάιλ, η φήμη του ως ριζοσπαστικού νεωτεριστή δεν βοήθησε στην αποδοχή του Χαλκιδαίου συνθέτη από το αθηναϊκό κατεστημένο, απορροφημένο εκείνη την εποχή σε διαμάχες σχετικά με την αφομοίωση του παραδοσιακού στοιχείου στη λόγια μουσική. Διόλου τυχαία, οι 36 Ελληνικοί χοροί για ορχήστρα (καρπός της ενασχόλησης του συνθέτη με το Μουσικό Λαογραφικό Αρχείο της μουσικολόγου Μέλπως Μερλιέ, μιας από τις ποικίλες βιοποριστικές του ασχολίες) αναδείχθηκαν στο μόνο έργο του Σκαλκώτα με αξιόλογη διάδοση κατά τη διάρκεια της ζωής του χάρη στη ρυθμική και ηχοχρωματική τους ποικιλία, το εύληπτο ιδίωμα και τους ευφάνταστους τρόπους ενσωμάτωσης του παραδοσιακού υλικού. Το κλασικό αυτό μνημείο της νεοελληνικής μουσικής αποτελεί τη βάση για τη νέα συνεργασία του Μπαλέτου της ΕΛΣ με δύο από τις πλέον διακεκριμένες χορογραφικές δυνάμεις της χώρας που ψηλαφούν, με τον ιδιαίτερο τρόπο τους, τη σχέση του κληρονομημένου εθνικού αφηγήματος με το σήμερα, διακόσια χρόνια μετά την Επανάσταση που οδήγησε στην ίδρυση του νεοελληνικού κράτους.
Πώς το παραδεδομένο υλικό του παρελθόντος αφομοιώνεται από έναν σύγχρονο κόσμο μελαγχολικό, σημαδεμένο από την ήττα και τη φθορά; Πώς αναπροσδιορίζει κανείς την ιστορική του ταυτότητα υπό τη σκέπη της επίμονης, δυστοπικής αποτυχίας; Πώς, εντέλει, αγκαλιάζει την ατέλεια, ώστε να ανακαλύψει ξανά τον ηρωισμό μιας νέας ελπίδας; Τέτοιου είδους ερωτήματα στοιχειώνουν τον στοχασμό και τη χορογραφική προσέγγιση της Πατρίσιας Απέργη στην τολμηρή απόπειρά της να ανασύρει την επαναστατική ομορφιά και ποίηση που κρύβεται στο ρημαγμένο σώμα.
• Α΄ Μέρος – Εθνική Ενηλικίωση
Χορογραφία: Πατρίσια Απέργη
Καλλιτεχνική συνεργάτις: Εύα Γεωργιτσοπούλου
Σκηνικά: Δημήτρης Νασιάκος
Κοστούμια: Πατρίσια Απέργη, Ειρήνη Γεωργακίλα
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Ηχητικός σχεδιασμός: Αλέξανδρος Δράκος-Κτιστάκης
Σχεδιασμός προβολών: Κλεοπάτρα Κοραή
Χορεύουν: Γιοβάνκα Ζάριτς, Έλενα Κέκκου, Μαργαρίτα Κώστογλου, Μαρίτα Νικολίτσα, Αρετή Νότη, Μάρτα Ριβέρο ντε Μιράντα, Ελευθερία Στάμου, Ζωή Σχοινοπλοκάκη (Αλίσια Τάουνσεντ)
Στέλιος Κατωπόδης, Γιάννης Γκάντσιος, Άνχελ Μαρτίνεθ Σάντσεθ, Γιάννης Μητράκης, Τζορντάνο Μπότσα, Έλτον Ντιμρότσι, Θανάσης Σολωμός, Γιώργος Χατζόπουλος, (Μάνες Αλμπέρντι, Νίκος Μοσχής, Άριε Μπέιτς-Βινουέζα, Τζάουμα Ντεουλοφέου Σεγκί)
• Β΄ Μέρος – Finality
Χορογραφία: RootlessRoot – Λίντα Καπετανέα, Γιόζεφ Φρούτσεκ
Σκηνικά: Πάρις Μέξης
Κοστούμια: Ίζαμπελ Λόας
Φωτισμοί: Περικλής Μαθιέλης
Ηχητικός σχεδιασμός: Χρήστος Παραπαγκίδης
Χορεύουν: Έλενα Κέκκου, Αρετή Νότη, Μάρτα Ριβέρο ντι Μιράντα, Μαρίτα Νικολίτσα, Ζωή Σχοινοπλοκάκη
(Γιοβάνκα Ζάριτς, Μαργαρίτα Κώστογλου)
Μάνες Αλμπέρντι, Γιάννης Γκάντσιος, Άνχελ Μαρτίνεθ Σάντσεθ, Γιάννης Μητράκης, Έλτον Ντιμρότσι, Γιώργος Χατζόπουλος
(Νίκος Μοσχής, Τζάουμα Ντεουλοφέου Σεγκί)
Σημειώνεται ότι οι αίθουσες της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ θα λειτουργούν, βάσει του ΦΕΚ 4214/Β΄/13.09.2021, ως αμιγείς χώροι για εμβολιασμένους και νοσήσαντες, στο 85% της χωρητικότητάς τους (οι θεατές οφείλουν να επιδεικνύουν έγκυρο σχετικό πιστοποιητικό). Τα παιδιά έως 11 ετών θα προσκομίζουν δήλωση self test τελευταίου 24ώρου. Για παιδιά από 12 έως και 17 ετών ισχύει η επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης.


ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΤΗΣ ΕΛΣ – ΑΙΘ. “ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ”
16 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2021 ΣΑΒΒΑΤΟ 19:30
17 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2021 ΚΥΡΙΑΚΗ 18:30
23 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2021 ΣΑΒΒΑΤΟ 19:30
24 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2021 ΚΥΡΙΑΚΗ 18:30
16 Οκτωβρίου 2021 – 24 Οκτωβρίου 2021


Εισιτήρια
Τιμές εισιτηρίων: 15€, 20€, 30€, 35€, 42€, 50€, 55€, 70€
Φοιτητικό, παιδικό: 12€
Περιορισμένης ορατότητας: 10€
Η πώληση των εισιτηρίων γίνεται, από τα www.nationalopera.gr, www.ticketservices.gr, τηλεφωνικά στο 2130885700 καθώς και από τα καταστήματα Public.




 

Life & Culture